Η Νότια Πιερία, με κέντρο τη Λεπτοκαρυά, τον Πλαταμώνα και τα γύρω χωριά, ζει εδώ και δεκαετίες στον ρυθμό μιας τετράμηνης τουριστικής σεζόν. Από τον Ιούνιο μέχρι τον Σεπτέμβριο η περιοχή γεμίζει ζωή, αλλά μόλις περάσει το καλοκαίρι, όλα μοιάζουν να σβήνουν απότομα. Το ερώτημα είναι: μπορούμε να επεκτείνουμε τη σεζόν σε έξι μήνες – ακόμη και σε δώδεκα;
Τα σημερινά προβλήματα
Η εμπειρία δείχνει ότι ο Μάιος και ο Οκτώβριος αντιμετωπίζουν εμπόδια:
Πολλά καταστήματα κλείνουν μόλις φύγει ο Αύγουστος. Ακόμη και βασικές υπηρεσίες, όπως γιατρός που εξυπηρετεί άμεσα τους τουρίστες στην παραλία, δεν είναι διαθέσιμες.
Φαρμακείο δεν υπάρχει στην παραλία Λεπτοκαρυάς με ότι αυτό συνεπάγεται.
Ο επισκέπτης διστάζει να έρθει για λίγες μέρες όταν ξέρει ότι κοντινοί προορισμοί, όπως η Θεσσαλονίκη ή η Κωνσταντινούπολη, προσφέρουν ολοκληρωμένες εμπειρίες όλο τον χρόνο.
Η εικόνα μισοκλειστής πόλης, χωρίς αίσθηση συνέχειας, δεν πείθει τον ταξιδιώτη να επιλέξει την περιοχή.
Μια ιστορική αναδρομή
Αν γυρίσουμε περίπου 60 χρόνια πίσω, η Νότια Πιερία είχε ελάχιστους τουρίστες και ελάχιστους επαγγελματίες με εμπειρία. Σταδιακά όμως, με τη μαζική μετακίνηση των ανθρώπων και κυρίως με την παρουσία των τουρ οπερέιτορ, δημιουργήθηκε ένα οργανωμένο προϊόν.
Η σεζόν καθιερώθηκε σταδιακά στους τέσσερις μήνες και έτσι χτίστηκε η βάση του σημερινού τουρισμού: κάποιοι επιχειρηματίες άντεξαν, άλλοι φαλίρισαν, αλλά το αποτέλεσμα ήταν μια αγορά που σήμερα ζει από αυτό το μοντέλο.
Οι τουρ οπερέιτορ και η αλήθεια
Υπάρχει η άποψη ότι “αν δεν υπήρχαν οι υποδομές, δεν θα έρχονταν τα τουριστικά γραφεία”. Σωστό – χωρίς ξενοδοχεία, ταβέρνες, σούπερ μάρκετ και δωμάτια, δεν θα υπήρχε προϊόν.
Αλλά και το αντίθετο είναι εξίσου αλήθεια: χωρίς τους τουρ οπερέιτορ, οι πελάτες δεν θα έφταναν ποτέ εδώ. Εκείνοι δουλεύουν όλο τον χειμώνα, επηρεάζουν τους τουρίστες να διαλέξουν Ελλάδα, πουλάνε πακέτα, διαμορφώνουν ρεύματα. Οι πελάτες είναι δικοί τους – κι εμείς καλούμαστε να τους φιλοξενήσουμε.
Το παράδοξο είναι ότι, παρά την τεράστια συμβολή τους, οι τουρ οπερέιτορ δεν επιβραβεύτηκαν ποτέ επίσημα για τον ρόλο τους στην ανάπτυξη της περιοχής.
Τι χρειάζεται για το αύριο
Όπως χτίσαμε το τετράμηνο, έτσι μπορούμε να χτίσουμε και το εξάμηνο. Αυτό σημαίνει:
Να μείνουν ανοιχτά κάποια βασικά καταστήματα και υπηρεσίες.
Να γίνουν μικρές αλλά ουσιαστικές κινήσεις, όπως ένα τουριστικό τρενάκι ( πχ. Σαββατοκύριακο)ή θεματικές εκδηλώσεις τον Μάιο και τον Οκτώβριο.
Να δοθεί στον επισκέπτη η αίσθηση ότι η περιοχή έχει συνέχεια και δεν “κλείνει μαχαίρι” με το τέλος του καλοκαιριού.
Μια χαμένη ευκαιρία
Στο τραπέζι υπήρξε και η πρόταση για ένα δικό μας booking ή ένα τοπικό τουριστικό γραφείο που θα μπορούσε να λειτουργεί 12 μήνες τον χρόνο, δίνοντας στους επαγγελματίες της Νότιας Πιερίας έναν δικό τους δίαυλο επικοινωνίας με τον ταξιδιώτη. Παρ’ όλα αυτά, η πρόταση δεν εισακούστηκε.
Είναι εντυπωσιακό: βρισκόμαστε ήδη στο 25ο έτος του 21ου αιώνα, η τεχνολογία μάς προσφέρει όλα τα εργαλεία, και όμως συνεχίζουμε να εξαρτόμαστε αποκλειστικά από τα παραδοσιακά δίκτυα. Μήπως ήρθε η ώρα να ξανασκεφτούμε σοβαρά αυτήν την ιδέα;
Επίλογος
Η Νότια Πιερία έχει τα πάντα: βουνό, θάλασσα, πολιτισμό, ιστορία. Αυτό που χρειάζεται είναι στρατηγική, συνέχεια και συνεργασία. Γιατί αν θέλουμε πραγματικά 6μηνη ή 12μηνη σεζόν, δεν αρκεί να το λέμε – πρέπει να το αποδείξουμε με πράξεις.
Με εκτίμηση
Κωνσταντίνος Σ. Γιάντσιος
Πρώην αντιδήμαρχος Ανατολικού Ολύμπου