Για να γίνει ένας λαός άξιος της Δημοκρατίας, πρέπει να
πάψει πρώτα να πιστεύει στο χωροφύλακα. Να βλέπει σ’
αυτόν το σύμβολο της εξουσίας κι όχι την ενσάρκωσή της.
Να μην τον κρίνει απαραίτητο στο κάθε του βήμα, επιτηρητή
και παιδαγωγό
πάψει πρώτα να πιστεύει στο χωροφύλακα. Να βλέπει σ’
αυτόν το σύμβολο της εξουσίας κι όχι την ενσάρκωσή της.
Να μην τον κρίνει απαραίτητο στο κάθε του βήμα, επιτηρητή
και παιδαγωγό
Ένας λαός άξιος της Δημοκρατίας δίνει εξετάσεις καθημερινά
όχι μονάχα μπροστά στην κάλπη: δίνει εξετάσεις στα πιο
μικρά πράματα της καθημερινής ζωής: σέβεται τη θέση του στην ουρά, προσέχει
να μην ενοχλεί το διπλανό του, πιστεύει πως έχει πρώτα καθήκοντα κι έπειτα
δικαιώματα. Η κοινωνική αγωγή είναι αναγκαία προϋπόθεση της Δημοκρατίας.
Όταν
ακούω κάποιους να λένε πως τους χρειάζεται δικτατορία, χαμογελώ μέσα μου,
παρ’ όλη μου την αθυμία, γιατί συλλογίζομαι πως δεν το καταλαβαίνουν τι λένε
πραγματικά: ότι τους λείπει η αγωγή.
όχι μονάχα μπροστά στην κάλπη: δίνει εξετάσεις στα πιο
μικρά πράματα της καθημερινής ζωής: σέβεται τη θέση του στην ουρά, προσέχει
να μην ενοχλεί το διπλανό του, πιστεύει πως έχει πρώτα καθήκοντα κι έπειτα
δικαιώματα. Η κοινωνική αγωγή είναι αναγκαία προϋπόθεση της Δημοκρατίας.
Όταν
ακούω κάποιους να λένε πως τους χρειάζεται δικτατορία, χαμογελώ μέσα μου,
παρ’ όλη μου την αθυμία, γιατί συλλογίζομαι πως δεν το καταλαβαίνουν τι λένε
πραγματικά: ότι τους λείπει η αγωγή.
Πώς μπορεί να νοηθεί Δημοκρατία δίχως το σεβασμό του διπλανού σου;
Υπάρχει όμως κι ένα άλλο στάδιο βαρβαρότητας που πρέπει να ξεπεραστεί, για
να είναι ένας λαός άξιος της Δημοκρατίας: το στάδιο του θαυμασμού προς τη
βαναυσότητα. Η χοντρή πλάνη να την περνάει κανείς για δύναμη. Συναντούμε
κοινωνικά σύνολα που δεν ξέρουν, δεν υποπτεύονται τι κρύβεται πίσω από τη
βαναυσότητα: πόση ουσιαστική αδυναμία, πόση ανάγκη για άμυνα, πόση
μεταμφιεσμένη μνησικακία, πόσα συμπλέγματα, πόση περιφρόνηση προς το
ανθρώπινο γένος, πόσοι παράγοντες αστάθμητοι και σκοτεινοί.
να είναι ένας λαός άξιος της Δημοκρατίας: το στάδιο του θαυμασμού προς τη
βαναυσότητα. Η χοντρή πλάνη να την περνάει κανείς για δύναμη. Συναντούμε
κοινωνικά σύνολα που δεν ξέρουν, δεν υποπτεύονται τι κρύβεται πίσω από τη
βαναυσότητα: πόση ουσιαστική αδυναμία, πόση ανάγκη για άμυνα, πόση
μεταμφιεσμένη μνησικακία, πόσα συμπλέγματα, πόση περιφρόνηση προς το
ανθρώπινο γένος, πόσοι παράγοντες αστάθμητοι και σκοτεινοί.
Η πραγματική δύναμη είναι κάτι πολύ πιο δύσκολα εξακριβώσιμο απ’ ό,τι
πιστεύει ο κόσμος. Εμφανίζεται αθόρυβη και σεμνή εκεί που κανένας σχεδόν
δεν το φαντάζεται: στο εργαστήρι του σοφού, στο κελί του αγίου, στη φυλακή
του επαναστάτη. Σπανιότατα στο προσκήνιο.
πιστεύει ο κόσμος. Εμφανίζεται αθόρυβη και σεμνή εκεί που κανένας σχεδόν
δεν το φαντάζεται: στο εργαστήρι του σοφού, στο κελί του αγίου, στη φυλακή
του επαναστάτη. Σπανιότατα στο προσκήνιο.
Γιατί δύναμη ανθρώπου θα πει ένα και μόνο: δύναμη ψυχής. Κι αυτή φανερώνεται
στη μοναξιά και στον κατατρεγμό, όχι στην αγορά και στο θρίαμβο.
στη μοναξιά και στον κατατρεγμό, όχι στην αγορά και στο θρίαμβο.
Το διαβάσαμε από το: Ένας λαός άξιος της Δημοκρατίας. http://thesecretrealtruth.blogspot.com/2013/02/blog-post_7873.html#ixzz2L5qJQ500
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου