Ζούμε ήμερες κρίσης. Η πρώτη αναμέτρηση του πολιτικού συστήματος με το εκλογικό σώμα ανέδειξε ενδιαφέροντα, το δίχως άλλο, στοιχεία. Βρισκόμαστε, καθώς όλα δείχνουν, σε ένα μεταίχμιο εξελίξεων, που πιθανόν να καθορίσει το μέλλον των επόμενων γενεών. Το πολιτικό σύστημα στη χώρα μας δεν το εκφράζουν μόνο τα πολιτικά πρόσωπα και οι κομματικοί σχηματισμοί, όπως λανθασμένα επιμένουμε να πιστεύουμε, αλλά και το εκλογικό σώμα, οι νοοτροπίες, οι εθνικές προκαταλήψεις και αγκυλώσεις, με δυο λόγια ο τρόπος με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τις σχέσεις μας με την κοινωνία και την πολιτεία. Στην Ελλάδα συντηρούμε έναν παράδοξο τρόπο σκέψης και αντίληψης της πραγματικότητας: άλλα σκεφτόμαστε και άλλα πράττουμε, ξαφνιάζοντας τον ίδιο μας τον εαυτό… Για παράδειγμα, το ιστορικό διαχρονικό σενάριο της ελληνικής οικογένειας είναι, πρώτον, να διοριστεί από το κόμμα ο σύζυγος, η σύζυγος και τα τέκνα στο Δημόσιο˙ δεύτερον, η οικογένεια αυτή να υβρίζει το Δημόσιο για την αναποτελεσματικότητά του και την αναξιοκρατία του˙ και, τέλος, αν δεν διοριστεί ο μπατζανάκης του ανιψιού της θείας, να μεταφέρονται οι ψήφοι της οικογένειας μονοκούκι στο άλλο κόμμα για την κατάφωρη αδικία που υπέστησαν όλοι!
Η Αριστερά ασκεί τα τελευταία 40 χρόνια την πιο καταπιεστική και ολοκληρωτική εξουσία, καθορίζοντας τι είναι προοδευτικό και τι είναι αντιδραστικό, τι είναι έξυπνο και τι είναι βλακώδες, τι μας συμφέρει και τι όχι. Η Αριστερά είναι η αδιαμφισβήτητη μόδα, το μεγάλο ταμπού, το αξεπέραστο όριο για τη συντηρητική ελληνική κοινωνία. Κάνοντας εμπορία τύψεων, συντηρώντας και καταδικάζοντας ταυτόχρονα το μετεμφυλιακό κυνήγι των μαγισσών, έχει επιβάλει μια θρησκευτικού τύπου ασφυκτική ηθική εξουσία στον τρόπο με τον οποίο τοποθετούμαστε απέναντι στη ζωή μας και την κοινωνία.
Ωστόσο, καλό είναι να ρίξουμε μια ματιά σε μια ιστορική φυσιογνωμία της ευρωπαϊκής Αριστεράς, να θυμηθούμε - και γιατί όχι; -, να συγκρίνουμε και να προβληματιστούμε…
Σε ανύποπτο χρόνο (19.06.2004) ο εξαίρετος δημοσιογράφος Θανάσης Γιαλκέτσης δημοσίευσε στην «Ελευθεροτυπία» ένα άρθρο με τίτλο «Γιατί να θυμόμαστε τον Μπερλινγκουέρ;». Οι διαπιστώσεις του καλού δημοσιογράφου, πέρα από εύστοχες και επαρκείς, καθίστανται ιδιαίτερα επίκαιρες λόγω των περιστάσεων.
«[…] Η γκραμσιανή ιδέα της ηγεμονίας καθόρισε εξάλλου και την ιστορική πρωτοτυπία και ιδιαιτερότητα του ιταλικού κομμουνισμού. Με άλλα λόγια, η πολιτική του ΙΚΚ δεν βασιζόταν στην ιδέα της κατάκτησης της κρατικής εξουσίας ως προϋπόθεση για την αλλαγή της κοινωνίας, αλλά αντίθετα στηριζόταν σε μια πολιτική μεταρρυθμίσεων και συμμαχιών που τροποποιούσε βαθμιαία τους συσχετισμούς δύναμης μέσα στην κοινωνία, τείνοντας μέσα από αυτόν τον δρόμο και προς τη διακυβέρνηση του κράτους».
«[…] Ο Μπερλινγκουέρ διακήρυξε ότι η δημοκρατία είναι μια οικουμενική αξία. Η πολιτική δημοκρατία δεν είναι απλώς ένα μέσο στην πάλη για τον σοσιαλισμό, αλλά είναι ένας σκοπός, μια αξία καθεαυτή, που έχει διαρκή και οικουμενική εγκυρότητα. Η μετάβαση στον σοσιαλισμό γινόταν πλέον αντιληπτή ως μία διαδικασία επέκτασης και εμβάθυνσης της δημοκρατίας».
xenofonb@gmail.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου