Από τις ΗΠΑ και τη Βρετανία έως την Ιταλία και την Ισπανία τα μέσα ενημέρωσης αποχαιρέτησαν με εκθειαστικά σχόλια τον σκηνοθέτη που «αφηγήθηκε την πιο αληθινή Ελλάδα»
Παγκόσμια συγκίνηση προκάλεσε ο θάνατος του μεγάλου Ελληνα κινηματογραφιστή, Θεόδωρου Αγγελόπουλου, τον οποίο αποχαιρέτησαν τα μέσα ενημέρωσης σε ολόκληρο τον πλανήτη. Τα αφιερώματα που εκθείαζαν τον «θρυλικό» σκηνοθέτη κατέκλυσαν χθες το Διαδίκτυο και η είδηση του τραγικού θανάτου του βρισκόταν μεταξύ των πρώτων θεμάτων στις ευρωπαϊκές και αμερικανικές ιστοσελίδες.Στην ειρωνεία που κρύβει ο θάνατος του Ελληνα σκηνοθέτη, ο οποίος έφυγε από τη ζωή πριν προλάβει να ολοκληρώσει τα γυρίσματα της τελευταίας ταινίας του, εστίασε η βρετανική «Guardian»: «Μεγάλο μέρος των έργων του είχαν θέμα την ιστορία χωρίς τέλος, το ταξίδι χωρίς τέλος και τη ζωή χωρίς τέλος, τη συνειδητοποίησή του ότι το να μην υπάρχει τέλος είναι από μόνο του μέρος του ανθρώπινου μυστηρίου και ένα θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα και φορτίο». Η ιστοσελίδα της βρετανικής εφημερίδας αφιέρωσε μάλιστα τέσσερα δημοσιεύματα στον θάνατο του «γνωστού για το αργό και ονειρικό του στυλ» σκηνοθέτη, ένα από τα οποία ενσωμάτωνε και αποσπάσματα από τις ταινίες του.
«Κέρδισε μεγάλο αριθμό βραβείων για τις ταινίες του, τα περισσότερα σε ευρωπαϊκά κινηματογραφικά φεστιβάλ στη διάρκεια μιας καριέρας που εκτεινόταν περισσότερα από 40 χρόνια», έγραψε το περιοδικό «Time», ενώ όλα τα δημοσιεύματα έκαναν αναφορά στον Χρυσό Φοίνικα, με τον οποίο βραβεύθηκε ο Αγγελόπουλος το 1999 για την ταινία «Μια αιωνιότητα και μια μέρα». «Θεόδωρος Αγγελόπουλος, η αιωνιότητα και μια νύχτα», τιτλοφόρησε το σχετικό άρθρο της η γαλλική εφημερίδα «Le Monde», ενώ το Γαλλικό Πρακτορείο έγραψε ότι «ο Αγγελόπουλος υπήρξε εμβληματική φιγούρα του ελληνικού σινεμά ξεκινώντας από τη δεκαετία του 1970».
«Αντίο στον Θεόδωρο Αγγελόπουλο που αφηγείται την πιο αληθινή Ελλάδα», ήταν ο τίτλος του άρθρου της ιταλικής «La Stampa», ενώ ο αντίστοιχος της ισπανικής «El Pais» ήταν «Θεόδωρος Αγγελόπουλος, η ποίηση στην οθόνη». Ακόμη τα πρακτορεία και οι αμερικανικές, ευρωπαϊκές και τουρκικές εφημερίδες έδωσαν ιδιαίτερη βαρύτητα στον τραγικό τρόπο με τον οποίο έφυγε από τη ζωή ο Ελληνας σκηνοθέτης. «O Αγγελόπουλος πέθανε λίγες ώρες έπειτα από τροχαίο δυστύχημα που είχε στη διάρκεια των γυρισμάτων μιας ταινίας με θέμα την κρίση χρέους που ταρακουνά τη χώρα», ανέφερε το πρακτορείο Reuters.
«Την ημέρα που οι σινεφίλ σε όλον τον κόσμο περίμεναν να ακούσουν τις υποψηφιότητες για τα φετινά Οσκαρ, ο κόσμος του σινεμά θρήνησε την απώλεια μίας από τις πιο σεβαστές φυσιογνωμίες του», παρατήρησε το αμερικανικό δίκτυο CNN, ενώ η ιστοσελίδα της αμερικάνικης «The Hollywood Reporter» χαρακτηρίζει τον Αγγελόπουλο «θρυλικό κινηματογραφιστή». Οσο για τη «Washington Post», η αμερικανική εφημερίδα θεώρησε ότι δεν υπήρχε καταλληλότερος τρόπος από μια φράση του ίδιου του κινηματογραφιστή για να κλείσει το δημοσίευμα για τον θάνατό του: «Φοβάμαι τι θα φέρει το αύριο».
«ΦΩΤΕΙΝΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΤΗΣ ΠΑΤΡΙΔΑΣ ΜΑΣ»
«Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος εκπροσωπεί ένα πολύ φωτεινό κομμάτι της πατρίδας μας. Το έργο του αγαπήθηκε και θαυμάστηκε από τη μια άκρη του κόσμου έως την άλλη. Η ατμόσφαιρα των ταινιών του, οι συμβολισμοί τους και η ιστορικότητα της κινηματογραφικής του αφήγησης πήγαν πιο πέρα την Εβδομη Τέχνη και βοήθησαν τους νέους κινηματογραφιστές να βρουν τους δικούς τους δρόμους», αναφέρει στο συλλυπητήριο μήνυμά του ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας.
«Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος εκπροσωπεί ένα πολύ φωτεινό κομμάτι της πατρίδας μας. Το έργο του αγαπήθηκε και θαυμάστηκε από τη μια άκρη του κόσμου έως την άλλη. Η ατμόσφαιρα των ταινιών του, οι συμβολισμοί τους και η ιστορικότητα της κινηματογραφικής του αφήγησης πήγαν πιο πέρα την Εβδομη Τέχνη και βοήθησαν τους νέους κινηματογραφιστές να βρουν τους δικούς τους δρόμους», αναφέρει στο συλλυπητήριο μήνυμά του ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας.
Ο πρωθυπουργός Λουκάς Παπαδήμος εκφράζει τη «βαθύτατη θλίψη του για τον θάνατο του Θόδωρου Αγγελόπουλου, του σκηνοθέτη που με την πρωτοπόρα ματιά του άνοιξε νέους δρόμους και αναδείχτηκε σε κορυφαία μορφή του παγκόσμιου κινηματογράφου». Συλλυπητήρια μηνύματα στην οικογένεια του Θόδωρου Αγγελόπουλου απέστειλαν ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Α. Παπανδρέου, ο πρόεδρος της ΝΔ Αντώνης Σαμαράς, ο πρόεδρος της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας, η γ.γ. του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα, ο πρόεδρος της Δημοκρατικής Αριστεράς Φώτης Κουβέλης, ο ΛΑΟΣ, ο πρόεδρος της Βουλής Φίλιππος Πετσάλνικος, ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλος Γερουλάνος, ο πρόεδρος της Κυπριακής Βουλής και τα πολιτικά κόμματα κ.ά.
Ντούσαν Μακαβέγιεφ: (Σέρβος σκηνοθέτης)
«Πριν δω την ταινία του Αγγελόπουλου, εγώ, που έχω μεγαλώσει χωρίς πατέρα, δεν φανταζόμουν ποτέ ότι θα τον ανακάλυπτα στην εικόνα ενός δέντρου. Η τελευταία σκηνή του «Τοπίου στην ομίχλη» ήταν μια αποκάλυψη για μένα. Είναι μια μοναδική, θα μπορούσε κάποιος να πει «ιαπωνική», σκηνή που με εξέπληξε, γιατί είχα πάντα στο μυαλό μου την ελληνική παράδοση αποκλειστικά συνδεδεμένη με ερείπια, βράχους και θεούς. Σε αυτήν τη σκηνή είδα μια πρόκληση απέναντι σε κάθε αναστολή και εξουσία».
«Πριν δω την ταινία του Αγγελόπουλου, εγώ, που έχω μεγαλώσει χωρίς πατέρα, δεν φανταζόμουν ποτέ ότι θα τον ανακάλυπτα στην εικόνα ενός δέντρου. Η τελευταία σκηνή του «Τοπίου στην ομίχλη» ήταν μια αποκάλυψη για μένα. Είναι μια μοναδική, θα μπορούσε κάποιος να πει «ιαπωνική», σκηνή που με εξέπληξε, γιατί είχα πάντα στο μυαλό μου την ελληνική παράδοση αποκλειστικά συνδεδεμένη με ερείπια, βράχους και θεούς. Σε αυτήν τη σκηνή είδα μια πρόκληση απέναντι σε κάθε αναστολή και εξουσία».
Ινγκμαρ Μπέργκμαν: (Σουηδός σκηνοθέτης)
«Είδα τον «Μελισσοκόμο» που άλλοτε θεωρούσα μια καλή ταινία. Τώρα αντιλαμβάνομαι πως είναι ένα αριστούργημα. Είναι μια εμπειρία απίστευτα συγκλονιστική».
«Είδα τον «Μελισσοκόμο» που άλλοτε θεωρούσα μια καλή ταινία. Τώρα αντιλαμβάνομαι πως είναι ένα αριστούργημα. Είναι μια εμπειρία απίστευτα συγκλονιστική».
Βιμ Βέντερς: (Γερμανός σκηνοθέτης)
«Εφυγα από τις Κάνες μαγεμένος με το «Βλέμμα του Οδυσσέα». Ακόμα κι εδώ στο Τόκιο που βρίσκομαι τώρα με ακολουθεί η μαγεία. Πιστεύω ότι είναι μια ταινία που θα μείνει στην ιστορία του σινεμά».
«Εφυγα από τις Κάνες μαγεμένος με το «Βλέμμα του Οδυσσέα». Ακόμα κι εδώ στο Τόκιο που βρίσκομαι τώρα με ακολουθεί η μαγεία. Πιστεύω ότι είναι μια ταινία που θα μείνει στην ιστορία του σινεμά».
Μάικλ Γουίλμινγκτον: Αμερικανός κριτικός κινηματογράφου
«Στην Ελλάδα λέγεται ότι οι απλοί άνθρωποι αγαπούν την ποίηση και μιλούν ποιητικά. Ο Αγγελόπουλος, μακριά από τα τετριμμένα, βρίσκει ποίηση στη φθορά, την προδοσία και την καταγράφει: παιδιά αποξενωμένα από τον πατέρα τους, μια χώρα αποξενωμένη από την κληρονομιά της και, πάνω απ' όλα, τη σιωπή γύρω του: σιωπή της ιστορίας, του έρωτα και του Θεού».Ακίρα Κουροσάβα: (ο Ιάπωνας μετρ του σινεμά για τον «Μεγαλέξανδρο»)
«Μέσα από τον φακό του ο Αγγελόπουλος κοιτάει τα πράγματα σιωπηλά. Είναι το βάρος αυτής της σιωπής και η ένταση του αμετακίνητου βλέμματος της κάμερας του Αγγελόπουλου, που κάνει τον «Μεγαλέξανδρο» τόσο δυνατό, που ο θεατής δεν μπορεί να αποδράσει από την οθόνη. Οσο για μένα, παρακολουθώντας αυτό το φιλμ ένιωσα βαθιά την απόλαυση του κινηματογράφου, με την πιο απόλυτη έννοια του όρου».
«Μέσα από τον φακό του ο Αγγελόπουλος κοιτάει τα πράγματα σιωπηλά. Είναι το βάρος αυτής της σιωπής και η ένταση του αμετακίνητου βλέμματος της κάμερας του Αγγελόπουλου, που κάνει τον «Μεγαλέξανδρο» τόσο δυνατό, που ο θεατής δεν μπορεί να αποδράσει από την οθόνη. Οσο για μένα, παρακολουθώντας αυτό το φιλμ ένιωσα βαθιά την απόλαυση του κινηματογράφου, με την πιο απόλυτη έννοια του όρου».
Τα φεστιβάλ του εξωτερικού
«Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου θρηνεί την απώλεια του Τεό Αγγελόπουλου», γράφει η ανακοίνωση της Μπερλινάλε. «Από τις αρχές της δεκαετίας του '70 θεωρούνταν ένας από τους μεγαλύτερους δημιουργούς της Ευρώπης», συνεχίζει. Το Διεθνές Φεστιβάλ των Κανών, προσθέτει: «Το Φεστιβάλ των Κανών θλίβεται για τον θάνατο του ιδρυτή του «Νέου ελληνικού σινεμά»...»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου