Όσοι περπατούν στην παραλία απόψε, νιώθουν πως ο χρόνος σταματά για λίγο – να χαμογελάσει…
Ο Θανάσης ήταν για μένα κάτι παραπάνω από συγγενής. Τον έζησα από παιδί, τον θυμάμαι από τότε που ήμουν νήπιο. Ήταν φίλος με τον παππού μου, τον άλλο Θανάση ΜΑΤΟ, και κουβαλάω πολλές μνήμες μαζί του.
Ποτέ δεν κατάλαβα γιατί κάποιοι τον κατηγορούσαν. Μια φορά τον ρώτησα γιατί λένε πως έφερε τον στρατό σε καλό σημείο της παραλίας. Και μου απάντησε γλυκά ήρεμα:
«Κωστάκη, μπορούσα να κάνω κάτι σε αυταρχικό καθεστώς; Δεν έγινε το ίδιο και στη Σκοτίνα και στον Πλαταμώνα;»
Έφτιαξε, πάλεψε, αγωνίστηκε. Ακόμα κι όταν άλλοι γκρέμισαν αυτό που είχε χτίσει —το τουριστικό του θέρετρο στην παραλία— το όνομά του έμεινε. Γιατί εκείνος φρόντισε τον τόπο.
Και στο τέλος, είχε δίπλα του την κόρη του την Αλεξάνδρα, και την εγγονή του την Αναστασία, που τον φρόντισαν με αγάπη.
Αιωνία σου η μνήμη, Θανάση.
Θα σε θυμόμαστε πάντα, με σεβασμό και καρδιά.
Του Κωνσταντίνου Σ Γιάντσιου
Όχι άλλες σκιές — σεβασμός στην επιχειρηματικότητα και την αλήθεια
Ως επιχείρηση που δραστηριοποιείται στη Λεπτοκαρυά από το 1974, αισθανόμαστε την ανάγκη να τοποθετηθούμε δημόσια απέναντι σε ένα φαινόμενο που, αν δεν αντιμετωπιστεί, δηλητηριάζει την τοπική κοινωνία και την εμπιστοσύνη μεταξύ πολιτών.
Πρόσφατα κυκλοφόρησε ότι έγινε «αυτοψία» έξω από την επιχείρησή μας για υποτιθέμενα προβλήματα απορροής ομβρίων νερών. Η αλήθεια είναι ότι η επιχείρησή μας, όπως και όλες οι όμορες επιχειρήσεις του δρόμου, λειτουργεί με τον ίδιο, καθιερωμένο τρόπο δεκαετίες τώρα, φροντίζοντας καθημερινά για την καθαριότητα, χωρίς να επιβαρύνει τον Δήμο με ούτε μία σακούλα σκουπιδιών ή νερό καθαρισμού.
Σήμερα, απευθυνθήκαμε επίσημα στη ΔΕΥΑΔΟΛ, η οποία μας επιβεβαίωσε ότι ουδέποτε διέταξε ή πραγματοποίησε οποιονδήποτε έλεγχο στο σημείο.
Αυτό σημαίνει ένα από τα δύο:
είτε γίνεται προσπάθεια παραπλάνησης, δημιουργώντας τεχνητή αναστάτωση,
είτε κάποιοι ιδιώτες επιχειρούν να υποδυθούν τον ρόλο της αρχής, με μοναδικό σκοπό να δημιουργήσουν κλίμα στοχοποίησης και εντυπώσεων.
Εμείς, οι επαγγελματίες του τουρισμού, δεν έχουμε την πολυτέλεια να ζούμε με καχυποψίες και μικρότητες.
Ζούμε από την καθαρή λειτουργία μας και από τη σχέση εμπιστοσύνης με τον επισκέπτη και την τοπική κοινωνία.
Καλούμε λοιπόν όλους να αφήσουν στην άκρη τη νοοτροπία του καφενείου και του πληκτρολογίου και να δουν ποιοι πραγματικά προσφέρουν καθημερινά στον τόπο.
Εμείς συνεχίζουμε — όπως πάντα — με καθαρό πρόσωπο, καθαρό πεζοδρόμιο και καθαρή συνείδηση.
Με εκτίμηση,
Η Διοίκηση της Επιχείρησης Κωνσταντίνος Σ Γιάντσιος
Δημόσια τοποθέτηση για τη λειτουργία της επιχείρησής μας και τη διαχείριση ομβρίων υδάτων από σκεπή .
Από το 1974 η οικογενειακή μας επιχείρηση λειτουργεί αδιάλειπτα στην παραλία της Λεπτοκαρυάς, εξυπηρετώντας επισκέπτες, ενισχύοντας την τοπική οικονομία και συμβάλλοντας έμπρακτα στην καθαριότητα και την εικόνα του τόπου. Στα 50 και πλέον χρόνια λειτουργίας, έχουμε μάθει να συντηρούμε τις υποδομές μας, να συνεργαζόμαστε με τις αρχές και να φροντίζουμε καθημερινά τον κοινόχρηστο χώρο μπροστά από το κατάστημά μας χωρίς να επιβαρύνουμε τον Δήμο ούτε με ένα ευρώ.
Το τελευταίο διάστημα, γίναμε αποδέκτες ελέγχου από τη ΔΕΥΑΔΟΛ για την έξοδο νερού από λούκι οροφής — ζήτημα που αφορά σχεδόν όλες τις επιχειρήσεις του κεντρικού δρόμου, καθώς πρόκειται για καθιερωμένο και χρόνια αποδεκτό τρόπο απορροής ομβρίων .
Δεν επιθυμούμε να δημιουργήσουμε ένταση. Όμως έχουμε βάσιμες υποψίες ότι πίσω από την αιφνιδιαστική αυτή κινητοποίηση, κρύβονται προσωπικές εμπάθειες και ενέργειες συγκεκριμένου πρώην στρατιωτικού, που επανειλημμένα έχει επιτεθεί δημόσια σε επαγγελματίες της περιοχής μέσω του προσωπικού του λογαριασμού στο Facebook.
Θα θέλαμε να τονίσουμε:
Η επιχείρησή μας τηρεί τους κανόνες, σέβεται τον δημόσιο χώρο και συμβάλλει με κάθε τρόπο στη θετική εικόνα της Λεπτοκαρυάς.
Οι επιχειρηματίες της περιοχής είμαστε αυτοί που ζούμε από τον τόπο και για τον τόπο, με σεβασμό και αγάπη.
Δεν δεχόμαστε να στοχοποιούμαστε επιλεκτικά, ούτε να γινόμαστε αντικείμενο προσωπικών «εκστρατειών» ανθρώπων που, αφού εξασφάλισαν μια άνετη σύνταξη και κατοικία, θεωρούν πως έχουν λόγο για τα πάντα.
Καλή τη πίστει, καλούμε τη ΔΕΥΑΔΟΛ και κάθε αρμόδιο φορέα να αντιμετωπίζει όλους ισότιμα, χωρίς επιλεκτικούς ελέγχους ή αφορμές που στερούνται ουσίας και πλήττουν την τοπική αγορά χωρίς λόγο.
Εμείς, από την πλευρά μας, θα συνεχίσουμε με διαφάνεια, συνέπεια και σεβασμό, όπως κάνουμε επί μισό αιώνα.
Αυτό είναι το αληθινό μέτρο της προσφοράς στον τόπο.
Με εκτίμηση,
Η Διοίκηση της Επιχείρησης Κωνσταντίνος Σ Γιάντσιος
Λεπτοκαρυά, Ιούλιος 2025
Του Κωνσταντίνου Σ Γιάντσιου
Το ελληνικό ασυνείδητο και το οικοσύστημα των Ελλήνων στα βάθη των αιώνων
Υπάρχει κάτι που διατρέχει τους αιώνες και ενώνει τους Έλληνες, ακόμη κι όταν δεν το ομολογούν. Κάτι υπόγειο, που μεταφέρεται όχι μόνο με λόγια αλλά με σιωπές, κινήσεις, τραγούδια, βλέμματα και μνήμες. Το λέμε, ίσως διστακτικά, ελληνικό ασυνείδητο.
Δεν είναι απλώς η συλλογική μνήμη ενός λαού. Είναι μια αρχαία ψυχή που επιβιώνει σε θρύλους, τραγωδίες, ρυθμούς, λέξεις, επιβιώνει ακόμη και στη νοσταλγία των απογόνων. Είναι εκεί όπου συναντιούνται ο Ορφέας και ο Μακρυγιάννης, ο Αισχύλος και ο Ρήγας, ο καημός της ξενιτιάς και η φωνή του ρεμπέτικου. Είναι αυτό που φέρουμε μέσα μας χωρίς να το καταλαβαίνουμε, αλλά που μας καταλαβαίνει εκείνο.
Αυτή η υπόγεια ροή χρειάζεται ένα έδαφος για να τραφεί. Και το ελληνικό οικοσύστημα, με την ευρύτερη έννοια, είναι το πεδίο όπου ανασαίνει.
Όχι μόνο το οικοσύστημα του Ολύμπου και των νησιών, των ελαιώνων ,- αμπελώνων, και των ακτών. Αλλά και το οικοσύστημα των ελληνικών κοινοτήτων:
Από τον Καύκασο και τη Μαύρη Θάλασσα ως το Γιβραλτάρ, από την Αλεξάνδρεια ως την Οδησσό, από τη Μασσαλία ως τη Βοστώνη και τη Μελβούρνη. Παντού όπου Έλληνες κουβάλησαν την ψυχή τους σαν σπίθα, άναψε μια νέα φωλιά του ελληνικού κόσμου. Κοινότητες, σωματεία, ναοί, σχολεία, βιβλία, τραγούδια – μικρά οικοσυστήματα που άνθισαν μέσα στην ξενιτιά και διατήρησαν τον πυρήνα του "είναι Έλληνας".
Είναι μια συνέχεια που δεν μετριέται σε χάρτες αλλά σε σχέσεις, μύθους και βιώματα. Είναι η πολυκεντρική Ελλάδα, που δεν ζει μόνο στο γεωγραφικό της σώμα, αλλά στην καρδιά κάθε ανθρώπου που πιστεύει στον λόγο, στο μέτρο, στην αρμονία και στην ελευθερία.
Το ελληνικό οικοσύστημα στα βάθη των αιώνων είναι ένας κόσμος από φωνές, φύλλα και στίχους. Κι όσο υπάρχουν άνθρωποι που θυμούνται τον Ορφέα, τον Αριστοτέλη, τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο, τη γιαγιά τους στο πέτρινο χωριό, τον ήχο του βιολιού και τον αέρα του Αιγαίου, αυτό το οικοσύστημα δεν θα πάψει να αναπνέει.
Αφιερωμένο σε όλους εκείνους που κουβαλούν την Ελλάδα, όχι μόνο σαν έθνος, αλλά σαν μοίρα και μουσική.
Του Κωνσταντίνου Σ. Γιάντσιου
Κάποτε το Άγιο Όρος ήταν τόπος «εν ερημίᾳ», όπου ο μοναχός ξεχνούσε τον κόσμο για να αφοσιωθεί στον Θεό. Σήμερα, στον 21ο αιώνα, οι κάμερες, οι πρωθυπουργικές συνοδείες και τα πακέτα χρηματοδότησης έχουν διαβεί την Αθωνική πύλη, και μαζί τους μπήκε κι ένας σιωπηλός πειρασμός: η ανταλλαγή της πνευματικής αυθεντικότητας με κρατική εύνοια.
Πριν λίγες μέρες, κυκλοφόρησε η είδηση πως 9 από τις 20 μονές δεν ήθελαν την επίσκεψη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Ο λόγος; Πολιτικοί, εθνικοί, ίσως και εκκλησιαστικοί. Μια στιγμή φάνηκε πως το Όρος θυμήθηκε τη φωνή των παλαιών: ( Παΐσιο!! ) «Μακριά από τους άρχοντες, μακριά από τον κόσμο».
Κι όμως... Στο τέλος όλες οι μονές τον δέχτηκαν. Όλες. Λίγο μετά ήρθε και το «πακέτο»: 100 εκατομμύρια ευρώ για έργα υποδομών, αποκαταστάσεις, και διάφορα αναπτυξιακά.
Και κάπου εκεί, ο Χριστός πήγε στο περιθώριο...!
Όχι επειδή δεν Τον αναφέρουν. Τον τιμούν. Τον λιτανεύουν. Τον δοξολογούν. Αλλά δεν μίλησε κανείς εξ ονόματός Του.
Δεν βρέθηκε έστω ένας να πει:
– "Δεν πουλάμε τη σιωπή μας, δεν αγοράζουμε τη φωτογραφία δίπλα στην εξουσία με αντάλλαγμα έργα."
Από πότε το Άγιον Όρος χρειάζεται πρωθυπουργική στήριξη για να είναι φάρος πίστης;
Από πότε η σιωπή της προσευχής ανταλλάσσεται με κονδύλια ΕΣΠΑ;
Υπάρχουν βέβαια και οι εξαιρέσεις.
Οι έρημοι γεροντάδες, οι σπηλαιώτες μοναχοί, οι αφανείς που δεν εμφανίστηκαν σε φωτογραφίες, ούτε υπέγραψαν συμφωνίες.
Αυτοί κρατούν την πίστη ζωντανή. Όχι με έργα και ευρωπαϊκά προγράμματα, αλλά με δάκρυα, αγρυπνίες και λιγοστά φώτα.
Και είναι θλιβερό που η φωνή τους δεν ακούγεται πλέον. Πνίγεται μέσα στον θόρυβο της διπλωματίας, των συμβούλων, των επενδύσεων και των «πρωτοκόλλων συνεργασίας».
Πού είναι ο Χριστός;
Ο Χριστός – αυτός που καταδίκασε τους εμπόρους του Ναού – μάλλον δεν θα καθόταν στο τραπέζι των 100 εκατομμυρίων.
Ίσως θα ήταν με τον τελευταίο καλόγερο, βαθιά στην Καψάλα, χωρίς ηλεκτρικό, με μόνο πλούτο το κομποσχοίνι του.
Ίσως, όπως τότε, θα αναποδογύριζε τα τραπέζια.
---
Σημείωση:
Αυτό δεν είναι επίθεση στην πίστη, ούτε στο Άγιο Όρος ως ιερό τόπο. Είναι κραυγή αγωνίας για τη χαμένη αυθεντικότητα.
Η πίστη δεν χρειάζεται «προβολή», ούτε «πολιτική στήριξη».
Χρειάζεται σωτηρία, προσευχή, συγγνώμη και φως.
«Ένας προβληματισμένος χριστιανός»
Δεν ήταν απλώς ένας ταξιδιώτης, αλλά ένας άνθρωπος με αποστολή – να διαδώσει το μήνυμα της ειρήνης και να ζητήσει από τη χώρα του, τη Γαλλία, να σταματήσει την παραγωγή και χρήση πυρηνικών όπλων.
Έμεινε για λίγες μέρες στη Λεπτοκαρυά, ξεκουράστηκε, γνώρισε τον Όλυμπο και τα Λείβηθρα –την πατρίδα του Ορφέα, του ποιητή της αγάπης και της μουσικής , μας ευχαρίστησε για την φιλοξενία.
Έπειτα, με το ίδιο ήσυχο βήμα, συνέχισε το μακρύ του ταξίδι προς τους Αγίους Τόπους, σαν σύγχρονος προσκυνητής, μεταφέροντας με τη σιωπή και την παρουσία του ένα βαθύ και πανανθρώπινο αίτημα: να επικρατήσει η ζωή αντί του ολέθρου.
Ήταν μια από εκείνες τις σπάνιες παρουσίες που περνούν αθόρυβα, αλλά αφήνουν πίσω τους ένα ίχνος φωτός.
Χθες το βράδυ, στο ρεστοράν Παράδεισος στη Λεπτοκαρυά, ζήσαμε την πέμπτη κατά σειρά ζωντανή βραδιά με ρεμπέτικα και σμυρνέικα, σε ένα πρόγραμμα που ταξίδεψε το κοινό σε αλλοτινές εποχές.
Όπως πάντα, χωρίς ενισχυτές και ηχεία, μόνο με το γυμνό ηχόχρωμα των οργάνων και τη ζεστασιά των φωνών, η ατμόσφαιρα έγινε μαγική, ιωνική, σαν να ξεπηδούσε από τα σοκάκια της παλιάς Σμύρνης. Η μουσική έγινε γέφυρα ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν· οι αναμνήσεις ζωντάνεψαν μέσα από σκοπούς, μνήμες και συναισθήματα.
Το κρασί και οι μεζέδες ολοκλήρωσαν την εμπειρία, συνθέτοντας ένα γνήσιο τραπέζι ελληνικής παράδοσης.
Γύρω του συγκεντρώθηκαν Έλληνες από κάθε γωνιά του κόσμου — από την Αυστραλία, την Αμερική, την Ευρώπη και φυσικά από κάθε μεριά της Ελλάδας — για να γιορτάσουν τη μουσική, την παρέα και την ταυτότητά μας.
Και όπως όλα δείχνουν, θα ακολουθήσουν πολλές ακόμα τέτοιες βραδιές.
του Κωνσταντίνου Σ. Γιαντσιού
Εδώ και λίγες μέρες, έρχονται στο φως πληροφορίες που συγκλονίζουν. Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO), με επικεφαλής την αδέκαστη Λάουρα Κοβέσι, ξετυλίγει ένα κουβάρι διαφθοράς που μοιάζει να ξεπερνά σε δυσωδία ακόμη και το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ. Αν όλα επιβεβαιωθούν, δεν πρόκειται απλώς για μια υπόθεση απάτης με επιδοτήσεις. Πρόκειται για μια υβριδική μορφή βαριάς θεσμικής και πολιτικής σήψης με συνέπειες που απειλούν την ίδια τη δημοκρατική σταθερότητα της χώρας.
Η Ελλάδα, μια χώρα ήδη καταχρεωμένη και θεσμικά ευάλωτη, φέρεται να βρίσκεται μπροστά σε πρόστιμα που αγγίζουν τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ, λόγω παράνομων πρακτικών σε δηλώσεις εκτάσεων, ghost-αγροτεμαχίων και καταχρηστικής διαχείρισης ευρωπαϊκών κονδυλίων. Το μεγαλύτερο όμως πλήγμα δεν είναι οικονομικό.
Δεν είναι απλώς σκάνδαλο. Είναι οργανωμένο σύστημα
Το πραγματικό σοκ είναι θεσμικό και πολιτειακό. Η έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας αναδεικνύει με τραγικό τρόπο την αδυναμία του ελληνικού πολιτικού συστήματος να αυτοκαθαρθεί. Αντιθέτως, η ελληνική Δικαιοσύνη — με λίγες φωτεινές εξαιρέσεις — ποιεί την νήσσαν. Και η αίσθηση στους πολίτες είναι πως οι υπεύθυνοι παραμένουν στο απυρόβλητο, μέσα από συγκάλυψη, κομματικές διαπλοκές και πελατειακές συνεννοήσεις.
Ο κόσμος δεν εμπιστεύεται κανέναν
Η πίστη των πολιτών στους θεσμούς καταρρέει. Η Βουλή, τα κόμματα, η Δικαιοσύνη, η δημόσια διοίκηση — όλα δείχνουν να λειτουργούν χωρίς ηθική νομιμοποίηση. Κι έτσι γεννιέται ο μεγάλος κίνδυνος: η κατάρρευση του πολιτικού συστήματος, όχι με πραξικόπημα, αλλά με γενικευμένη απαξίωση, σιωπηλή αποστασιοποίηση, και τελικά ακραία φαινόμενα.
Δεν είναι τυχαίο που όλο και περισσότεροι θυμούνται το 2015. Το "Όχι" του λαού που έγινε "Ναι" ήταν ίσως το σημείο μηδέν για την εμπιστοσύνη στον κοινοβουλευτισμό. Από τότε, λένε πολλοί, η Δημοκρατία έγινε διακοσμητική. Κι από τότε, κάποιοι λίγοι — εντός κομμάτων και μηχανισμών — διοικούν σαν χούντα χωρίς στολή, με μόνο μέλημα τη διατήρηση του ελέγχου και τη νομή της εξουσίας.
Ξένοι «διαιτητές» στους θεσμούς;
Όπως στο ποδόσφαιρο φέραμε ξένους διαιτητές για να τελειώσει η ντροπή, έτσι ίσως πρέπει να φέρουμε και “ξένους διαιτητές” στη Δικαιοσύνη, στη Διοίκηση, στον Έλεγχο. Όχι γιατί δεν έχουμε ικανούς Έλληνες, αλλά γιατί το σύστημα έχει διαβρώσει και καταπιεί όσους προσπάθησαν να σταθούν όρθιοι.
Η Λάουρα Κοβέσι, που λέγεται ότι έχει ρίζες από τη Μηλιά Μετσόβου, είναι σήμερα μια φωνή αξιοπιστίας για την Ευρώπη. Δυστυχώς, η ελληνική πολιτεία δεν διαθέτει κανέναν θεσμικό φορέα που να εμπνέει την ίδια εμπιστοσύνη.
Το διακύβευμα: όχι η εικόνα, αλλά η ουσία
Η Ελλάδα έχει υποστεί και στο παρελθόν διεθνή διασυρμό. Αυτό είναι το μικρότερο κακό. Το μεγάλο κακό είναι η διάλυση των θεσμών, η απαξίωση της Δημοκρατίας, και η απώλεια της ελπίδας για δικαιοσύνη, ισονομία, αξιοκρατία.
Αν δεν υπάρξει κάθαρση — αληθινή, γενναία και με ονοματεπώνυμα — τότε η Δημοκρατία στην Ελλάδα θα ζει με αναπνευστήρα. Και ο λαός της, για μια ακόμη φορά, θα κληθεί να πληρώσει τον λογαριασμό.
Οι παρεμβάσεις έγιναν — αλλά ποιος ιεραρχεί τις πραγματικές ανάγκες, οι τουριστικές επιχειρήσεις, ή ο Δήμος...??
Επιτέλους! Κάτι που περιμέναμε εδώ και καιρό άρχισε να συμβαίνει. Στη Λεπτοκαρυά, ξεκίνησαν οι πρώτες ουσιαστικές παρεμβάσεις στον δημόσιο χώρο. Τα πεζοδρόμια αποκτούν ράμπες και βυθίσεις για άτομα με αναπηρία, ηλικιωμένους και γονείς με παιδικά καροτσάκια. Παράλληλα, έγιναν και νέες διαγραμμίσεις, που συμβάλλουν στην οργάνωση και την ασφάλεια της κυκλοφορίας.
Έστω και μέσα στο καλοκαίρι — με τα ξενοδοχεία γεμάτα και τους επισκέπτες στους δρόμους — αυτές οι κινήσεις είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. Καλωσορίζουμε κάθε θετική αλλαγή, όσο καθυστερημένη κι αν είναι.
Όμως δεν μπορώ να μην θέσω πάλι το ίδιο σοβαρό ερώτημα:
Γιατί στη σημαντικότερη διάβαση της πόλης, την κεντρική υπόγεια διάβαση, δεν έγινε απολύτως τίποτα;
Καμία ράμπα, κανένα ασανσέρ, καμία πρόβλεψη για όσους δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν σκάλες. Παιδιά με καροτσάκια, ηλικιωμένοι, ΑμεΑ, τουρίστες με αποσκευές — όλοι αυτοί εξακολουθούν να αποκλείονται.
Το ερώτημα λοιπόν είναι απλό, αλλά κρίσιμο:
Ποιος ιεραρχεί τις ανάγκες της Λεπτοκαρυάς;
Γιατί οι απλές παρεμβάσεις να γίνονται αποσπασματικά, και τα ουσιώδη να παραμένουν άλυτα; Μήπως λειτουργούμε ακόμα με τη λογική της "βιτρίνας", αφήνοντας την καθημερινότητα να υποφέρει;
Η αρχή έγινε. Αλλά αν δεν υπάρξει συνέχεια και σχέδιο, θα μείνουμε πάλι στα μισά. Και θα αναρωτιόμαστε — όχι άδικα — αν αξίζουμε κάτι καλύτερο ή απλώς μάθαμε να συμβιβαζόμαστε.
Η Μεγάλη Καμπάνα του Ρωσικού Μοναστηριού στο Άγιο Όρος – Μύθοι και Αλήθειες
Στη Μονή του Αγίου Παντελεήμονος στο Άγιο Όρος, γνωστή και ως "Ρωσικό Μοναστήρι", δεσπόζει μια από τις μεγαλύτερες καμπάνες των Ορθοδόξων μοναστηριών στον κόσμο. Πολλοί την έχουν δει, άλλοι έχουν ακούσει τον εντυπωσιακό της ήχο, μα ελάχιστοι γνωρίζουν τα ακριβή στοιχεία και τη σημασία της.
Πόσο ζυγίζει;
Η τεράστια αυτή καμπάνα ζυγίζει 13 τόνους. Είναι κατασκευασμένη από κράμα μετάλλων (όχι από χρυσό, όπως λέγεται μερικές φορές σε λαϊκούς μύθους), και το μέγεθός της είναι τέτοιο που το χτύπημά της ακούγεται μέχρι και τις ακτές της Σιθωνίας, απέναντι από το Άγιο Όρος.
Πότε κατασκευάστηκε;
Η καμπάνα τοποθετήθηκε τον 19ο αιώνα, κατά την περίοδο της μεγάλης ρωσικής παρουσίας στο Άγιο Όρος, με τη στήριξη του Τσάρου της Ρωσίας. Εκείνη την εποχή, η Μονή του Αγίου Παντελεήμονος φιλοξενούσε χιλιάδες Ρώσους μοναχούς και αποτελούσε σημείο ισχυρής ρωσικής επιρροής στον ελληνορθόδοξο χώρο.
Τι συμβολίζει;
Η καμπάνα δεν είναι απλώς ένα εργαλείο για την κλήση των μοναχών στις ακολουθίες. Είναι σύμβολο πίστης, δυνάμεως και πολιτιστικής μνήμης. Κάθε χτύπημα υπενθυμίζει τον χρόνο, την προσευχή και την αέναη πνευματική εγρήγορση. Ταυτόχρονα, είναι και ιστορικό απομεινάρι μιας εποχής έντονης πολιτικής και θρησκευτικής σχέσης μεταξύ Ελλάδας και Ρωσίας.
Μπορεί κάποιος να τη δει;
Η πρόσβαση στο Άγιο Όρος επιτρέπεται μόνο σε άνδρες με ειδικό διαμονητήριο. Ωστόσο, η καμπάνα φαίνεται εν μέρει από τη θάλασσα κατά την προσέγγιση προς το λιμανάκι της Μονής. Όσοι την έχουν δει από κοντά μιλούν για συγκλονιστική εμπειρία — όχι μόνο λόγω μεγέθους, αλλά και λόγω της ατμόσφαιρας που την περιβάλλει.
Μύθος ή πραγματικότητα; Όχι, η καμπάνα δεν είναι χρυσή. Όχι, δεν είναι η μεγαλύτερη στον κόσμο — αλλά είναι σίγουρα μία από τις πιο επιβλητικές καμπάνες της Ορθοδοξίας.
Αν βρεθείτε στη Χαλκιδική, σταθείτε στην παραλία απέναντι από το Άγιο Όρος και, αν είστε τυχεροί, ίσως ακούσετε τον μακρινό ήχο της — σαν κάλεσμα από άλλους καιρούς...
Πολύς λόγος γίνεται τελευταία για την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων. Ότι δήθεν θα επιβραβεύονται οι άξιοι, οι εργατικοί, οι ευσυνείδητοι. Ότι ήρθε η ώρα το Δημόσιο να αποκτήσει λογοδοσία και να ξεφορτωθεί τους «τεμπέληδες».
Ωραία λόγια. Λόγια μόνο.
Και τότε έρχεται η περίπτωση της Παρασκευής Τυχεροπούλου να μας προσγειώσει βίαια στην ελληνική πραγματικότητα.
Η κα. Τυχεροπούλου είναι δημόσια υπάλληλος – και μάλιστα κόσμημα για τον χώρο της. Εργάστηκε με εντιμότητα και προσήλωση, ασκώντας τα καθήκοντά της ως Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Εσωτερικού Ελέγχου του ΟΠΕΚΕΠΕ. Δεν έκλεισε τα μάτια. Ανακάλυψε πλήθος παρατυπιών στις αγροτικές ενισχύσεις και δεν δίστασε να τις καταγγείλει.
Αντί η πολιτεία να την επιβραβεύσει, την εκδικήθηκε:
Αυτό είναι το «ευχαριστώ» του κράτους προς μια υπάλληλο που δεν έκανε τα στραβά μάτια. Που τίμησε τη θέση της. Που υπηρέτησε το δημόσιο συμφέρον, όχι κομματικά ή επιχειρηματικά συμφέροντα.
Ας μην κοροϊδευόμαστε. Η περίφημη αξιολόγηση είναι ένα ακόμα εργαλείο εξόντωσης όσων δεν είναι πειθήνια όργανα του συστήματος. Δεν είναι εργαλείο επιβράβευσης. Είναι εργαλείο ελέγχου και καθυπόταξης. Όποιος δεν συμμορφώνεται, καίγεται.
Στην Ελλάδα του σήμερα, δεν έχει σημασία αν είσαι άξιος, εργατικός ή ηθικός. Σημασία έχει να είσαι βολικός.
Η κα. Τυχεροπούλου έκανε το «λάθος» να πιστεύει ότι υπάρχει ακόμη δικαιοσύνη. Ότι το σωστό και το δίκαιο θα αναγνωριστούν. Αντί γι’ αυτό, βρέθηκε στο περιθώριο.
Η περίπτωση αυτή δεν είναι μοναδική. Είναι ο κανόνας.
Σε κάθε γωνιά του Δημοσίου και του Ιδιωτικού τομέα, όσοι αντιστέκονται στη σαπίλα τιμωρούνται. Όσοι συναινούν και βολεύονται, προοδεύουν.
Κι έτσι φτάσαμε εδώ:
Κάπως έτσι, χάθηκαν οι αξίες. Μείναμε με τις λέξεις. Μόνο λόγια.
Και η κοινωνία, βουλιάζει στην παρακμή, πίνοντας νερό στο όνομα εκείνων που τη σέρνουν προς τα κάτω.
Γι’ αυτό και λέμε:
Αξιολόγηση; Ευχαριστώ, αλλά δε θα πάρω.
Όχι από ιδεολογική εμμονή ή τεμπελιά,
αλλά γιατί δεν δεχόμαστε να παίξουμε σε ένα στημένο παιχνίδι που τιμωρεί το δίκαιο και επιβραβεύει το άδικο.
Μέχρι να αλλάξει το σύστημα, εμείς θα θυμίζουμε περιπτώσεις σαν αυτή της Παρασκευής Τυχεροπούλου.
Όχι για να κλάψουμε πάνω από τις στάχτες.
Αλλά για να κρατήσουμε τη φωτιά των αξιών αναμμένη.
Όταν οι «διανοούμενοι της σύνταξης» μιλούν για το κράτος… που τους πλήρωνε μια ζωή.
Είναι σχεδόν κανόνας στην Ελλάδα: όσο κάποιος υπηρετεί μέσα στο κράτος — ως καθηγητής, στρατιωτικός, πρέσβης ή ανώτερος δημόσιος λειτουργός — σιωπά ή μιλά προσεκτικά.
Όταν όμως κατοχυρώσει τον τελευταίο μισθό και εξασφαλίσει τη σύνταξη, ξαφνικά θυμάται να γίνει αυστηρός κριτής του ίδιου του συστήματος που τον ανέδειξε.
Μιλά για δημοκρατία, για παιδεία, για παρακμή, για το «πού πάει η Ελλάδα» — και μιλά εκ του ασφαλούς. Από τον καναπέ του, με θέα το βουνό ή τη θάλασσα και τη σιγουριά της καταβολής κάθε πρώτου του μήνα.
«Είμαστε επιστήμονες», λένε.
Κανείς δεν αμφισβητεί ότι σπούδασαν και γνωρίζουν το αντικείμενό τους.
Όμως πού ήταν όταν δίδασκαν έτοιμη ύλη από το Υπουργείο Παιδείας; Όταν η σχολική ζωή βασιζόταν σε «δελτία καθηκόντων», σε επιδόματα και εγκυκλίους — και όχι σε έμπνευση ή πρωτοβουλία;
Πού ήταν όταν η εκπαίδευση μεταφερόταν στα φροντιστήρια, κι ο μαθητής στη δημόσια τάξη μάθαινε απλώς «ό,τι προβλέπεται»;
Δεν είναι το πρόβλημα ότι μιλούν σήμερα — είναι ότι δεν μίλησαν όταν έπρεπε. Τώρα, αφού όλα έχουν τελειώσει, κάνουν κριτική σε ένα σύστημα που τους πλήρωσε, τους στήριξε, και δεν τόλμησαν να αλλάξουν.
Όχι όλοι στο ίδιο καλάθι
Ασφαλώς και υπάρχουν φωτεινές εξαιρέσεις. Υπάρχουν πρώην πρέσβεις, καθηγητές και ανώτατοι που λένε αλήθειες, με μεστό τόνο, χωρίς πικρία ή ιδεοληψία. Αυτοί αξίζουν σεβασμό και ακρόαση.
Όμως δεν μπορούμε να αγνοήσουμε ότι πολλοί άλλοι ήταν — και παραμένουν — ανενεργοί στα κοινά.
Ακόμα και σε έναν απλό σύλλογο ενός χωριού, θα μπορούσαν να προσφέρουν: να αναλάβουν θέσεις γραμματέων, να στηρίξουν δράσεις, να δώσουν την εμπειρία τους.
Κι όμως, ούτε αυτό δεν κάνουν.
Και όταν εκλέγονται αιρετοί σε Δήμους, Περιφέρειες, Επιτροπές, η ευθυνοφοβία κυριαρχεί.
Περιμένουν «να έρθει η στιγμή» ή «να δοθεί η εντολή».
Μα η κοινωνία δεν αλλάζει με εντολές — αλλά με ευθύνη.
Και οι πολίτες;
Οι άνθρωποι της αγοράς, οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι εργαζόμενοι χωρίς μονιμότητα, ζουν τον αγώνα καθημερινά:
Πληρώνουν ΕΦΚΑ, ΦΠΑ, ρεύμα, φόρους, χωρίς σιγουριά.
Δεν μιλούν για να φανούν. Μιλούν επειδή ζουν την πραγματικότητα στο πετσί τους.
Αυτοί είναι οι ζωντανοί πολίτες — και ο λόγος τους αξίζει να ακούγεται.
Συμπέρασμα:
Η κριτική είναι θεμιτή.
Αλλά για να έχει αξία, πρέπει να συνοδεύεται από πράξη, συνέπεια και παρουσία.
Όχι απλώς από τον τίτλο "επιστήμονας" και μια συνταξιοδοτική ομπρέλα.
Ο τόπος αλλάζει όταν μιλά αυτός που πράττει — όχι αυτός που αδρανούσε.
Όταν αναγνωρίζουμε το σωστό, αλλά και θυμόμαστε ότι η ευθύνη δεν σταματά στην τελετή
Η έπαρση της Γαλάζιας Σημαίας στην παραλία της Λεπτοκαρυάς είναι ένα γεγονός θετικό και συμβολικό. Δείχνει ότι ο τόπος καταβάλλει προσπάθεια, ότι κάποια βασικά κριτήρια πληρούνται, ότι υπάρχει μια διάθεση βελτίωσης και οργάνωσης.
Η καθαριότητα, η ποιότητα των νερών, η πρόσβαση, η ασφάλεια, η πληροφόρηση και η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση είναι προϋποθέσεις της Γαλάζιας Σημαίας – και καλό είναι να τα ξέρουμε και να τα ζητάμε όλοι μας
Δεν είμαστε απέναντι στο σωστό
Ως πολίτες, οφείλουμε να δηλώσουμε ότι δεν είμαστε αρνητικοί σε ό,τι καλό γίνεται στον τόπο, είτε αυτό προέρχεται από τη Δημοτική Αρχή, είτε από το Τοπικό Συμβούλιο, είτε από ιδιώτες και συλλογικές προσπάθειες.
Η κριτική δεν σημαίνει αντίθεση – μπορεί να είναι δημιουργική. Και όταν κάτι αξίζει, αξίζει και να το πούμε.
Η πρόκληση είναι στην καθημερινότητα
Η πρόκληση όμως βρίσκεται όχι μόνο στα τυπικά, αλλά στην πράξη:
Ο πεζός στην παραλία της Λεπτοκαρυάς εξακολουθεί να αντιμετωπίζει προβλήματα ασφάλειας και προσβασιμότητας.
Όσες διαγραμμίσεις κι αν γίνουν, τις ώρες αιχμής, αυτοκίνητα, μηχανάκια, πατίνια, ποδήλατα και πεζοί κινούνται άναρχα, δημιουργώντας επικίνδυνες καταστάσεις.
Και όμως, ο έλεγχος είναι δυνατός, και η αλλαγή γίνεται με μικρά αλλά σταθερά βήματα.
Το τουριστικό τρενάκι – μια νότα χαράς και προβολής
Αντίθετα, το τουριστικό τρενάκι, με σεβασμό στους κανόνες, προσφέρει χαρά, αναψυχή και δωρεάν διαφήμιση για την περιοχή.
Τουρίστες γελούν, βιντεοσκοπούν, μοιράζονται εικόνες από τη Λεπτοκαρυά — και αυτές οι στιγμές είναι το καλύτερο μάρκετινγκ.
Καμία σύγκριση με ορισμένους που απλώς περνούν με ταχύτητα,και θόρυβο, για να πουν “κι εγώ εδώ είμαι” χωρίς προσφορά.
Και οι πολίτες έχουν φωνή
Η ευθύνη δεν είναι μόνο της Δημοτικής Αρχής. Είναι και των πολιτών.
Για να γίνει κάτι καλύτερο, χρειάζεται συνεργασία – όχι σιωπή, όχι φόβος, όχι ευθυνοφοβία.
Κι αν δεν αναλαμβάνουν κάποιοι ενεργοί ρόλο ούτε σε έναν τοπικό σύλλογο σε ένα χωριό, πώς περιμένουμε να αλλάξει κάτι μεγαλύτερο;
Συμπέρασμα:
Η Γαλάζια Σημαία είναι κατόρθωμα.
Αλλά χρειάζεται συνέπεια, συμμετοχή και αλήθεια – για να μη μείνει απλώς… πανί στον ιστό.
Μπράβο σε όσους δούλεψαν για την έπαρση, μπράβο και σε όσους προσπαθούν να διατηρούν την αξία της στην πράξη.
Ας συνεχίσουμε έτσι, όχι μόνο για τη σημαία, αλλά για τον τόπο μας.
Ο Ελληνισμός Προσφέρει – Οι Ηγεσίες Πτωχεύουν
Είναι ο Μέγας Αλέξανδρος, που διέδωσε το ελληνικό πνεύμα στην Ανατολή.
Είναι το Βυζάντιο, που κράτησε ζωντανή την ελληνική γλώσσα, την πίστη και την τέχνη.
Είναι η Επανάσταση του 1821, το όραμα του Καποδίστρια, ο Κολοκοτρώνης και οι ήρωες που αγωνίστηκαν για ελευθερία.
Είναι η Καταστροφή της Μικράς Ασίας, που πόνεσε το Έθνος αλλά δεν το έσβησε.
Είναι το έπος του ’40, η Κύπρος, οι θυσίες και οι νίκες της ψυχής.
Ο Ελληνισμός προσέφερε και συνεχίζει να προσφέρει στην ανθρωπότητα αρχές, αξίες, αισθητική, φως.
Και όμως: στη σημερινή Ελλάδα, πολλοί από εκείνους που κρατούν τις τύχες του λαού στα χέρια τους, φαίνονται αποξενωμένοι από αυτήν την κληρονομιά.
Η μεταπολίτευση, που ξεκίνησε με ελπίδες, κατέληξε να φορτώσει τη χώρα με οικονομικά βάρη και πνευματικό ξεπεσμό. Μια πολιτική τάξη που συχνά υποτάσσεται σε ξένα συμφέροντα, που δεν εμπνέεται από την ελληνική ιδέα, που αδιαφορεί για την Παιδεία και την Ιστορία.
Η παρακμή όμως δεν περιορίζεται μόνο στους κυβερνώντες.
Η αντιπολίτευση συχνά κινείται στα ίδια νερά: χωρίς σχέδιο, χωρίς εθνικό όραμα, χωρίς πίστη σε μια καλύτερη Ελλάδα. Μεγάλα λόγια, μικρές πράξεις.
Η κοινωνία παρακολουθεί απογοητευμένη. Οι νέοι φεύγουν, η γλώσσα φτωχαίνει, οι αξίες υποχωρούν. Η πολιτική μοιάζει με σκηνή θεάτρου χωρίς ψυχή.
Τι λείπει;
Οραματισμός. Παιδεία. Αρετή. Η δύναμη να πεις «όχι» στο εύκολο και «ναι» στο σωστό. Η πίστη σε έναν Ελληνισμό που δεν είναι ανάμνηση, αλλά δύναμη για το παρόν και το μέλλον.
Ο Ελληνισμός δεν έχει τελειώσει.
Αλλά χρειάζεται ανθρώπους που να τον αγαπούν, να τον κατανοούν και να τον υπηρετούν.
Όχι τυχαίους διαχειριστές, αλλά συνειδητούς φορείς μιας μακράς, υπερήφανης πορείας. Χρειάζεται την Ομογένεια.
Ως πρώην Αντιδήμαρχος Ανατολικού Ολύμπου, θυμάμαι καλά τις δυσκολίες και τα εμπόδια που χρειάστηκε να ξεπεράσουμε για να εφαρμοστεί το σχέδιο πόλης στην περιοχή της Ευαγγελικής Κατασκήνωσης. Διάνοιξη δρόμων, τεχνικά έργα, ξεκαθάρισμα ιδιοκτησιών, όλα έγιναν με στόχο να οργανωθεί ο χώρος και να ανοίξει η προοπτική για αναβάθμιση και ανάπτυξη.
Πράγματι, το σχέδιο εφαρμόστηκε και σήμερα βλέπουμε εκατομμύρια ευρώ να επενδύονται από ιδιώτες: εργολάβοι, ξενοδόχοι, τουριστικά καταλύματα, νέες οικοδομές. Η περιοχή "ανέβηκε". Και συνεχίζει να φέρνει χρήμα.
Όμως απορώ.
Πώς γίνεται ενώ κάποιοι βγάζουν τόσα, οι δρόμοι που άνοιξα εγώ τότε να παραμένουν χωρίς βασική φροντίδα; Γιατί δεν κλαδεύουν τα δέντρα; Γιατί καθυστερούν ή αδιαφορούν; Δεν είναι υποχρέωση του Δήμου να συντηρεί την περιοχή, ιδίως όταν έχει μετατραπεί σε τουριστικό πυρήνα και φέρνει έσοδα;
Δεν γίνεται να περιμένουμε από τους επενδυτές να κάνουν τα πάντα, όταν ο Δήμος οφείλει τα στοιχειώδη. Η εγκατάλειψη ακυρώνει τις προσπάθειες που έγιναν τότε, αλλά και την ίδια την επένδυση που γίνεται σήμερα.
Η Λεπτοκαρυά αξίζει καλύτερη φροντίδα.
Αγαπητέ κύριε/κυρία/Πρόεδρε,των Ενοικιαζομένων Δωματίων Λεπτοκαρυάς
Χαιρετισμούς και καλή συνέχεια στο έργο σας.
Οι πληροφορίες μαζί και διαμαρτυρίες δημοτών λένε ότι ο σύλλογος συγκεντρώνει χρήματα για να δημιουργηθεί μια κατασκευή με το λογό τυπο "I ❤️ LEPTOKARIA", με σκοπό την τουριστική προβολή του τόπου μας. Επειδή πρόκειται για ένα σημαντικό θέμα για την εικόνα της Λεπτοκαρυάς, θα ήθελα να ενημερωθώ καλύτερα – εάν και εφόσον το γνωρίζετε:
Ποιοι είναι οι εμπλεκόμενοι φορείς ή σύλλογοι;
Πού σχεδιάζεται να τοποθετηθεί το έργο;
Ποιο είναι το τελικό κόστος και τι ακριβώς περιλαμβάνει;
Υπάρχει κάποιο προσχέδιο ή μακέτα που μπορούμε να δούμε;
Αν υπάρχει χρόνος, θα χαιρόμουν να έχω μια σύντομη ενημέρωση ή έστω ένα σημείωμα με τις βασικές πληροφορίες.
Με εκτίμηση,
Κωνσταντίνος Γιάντσιος
Έστειλα το αίτημά στο mail και στο messenger του συλλόγου.
Αναμένω με ενδιαφέρον την απάντηση, καθώς τέτοιες πρωτοβουλίες καλό είναι να συνοδεύονται από διαφάνεια, σχεδιασμό και ευρύτερη συναίνεση. Ειδικά όταν αφορούν δημόσιους χώρους και σημαντικά ποσά.
Από «φιλέλληνας» ως «νίκη με υποχώρηση»
Όταν η πολιτική σοβαρότητα διαλύεται στις λέξεις
Τις τελευταίες εβδομάδες, ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης έχει επανειλημμένα απασχολήσει την κοινή γνώμη — όχι για διπλωματικές επιτυχίες, αλλά για τις παράδοξες, αμήχανες, και ενίοτε προσβλητικές δηλώσεις του.
Πιο πρόσφατη, η φράση του σε τηλεοπτική συνέντευξη:
> «Δεν είμαι ούτε φιλοϊσραηλινός ούτε φιλοπαλαιστίνιος. Είμαι φιλέλληνας.»
Το αποτέλεσμα, είναι γελοιογραφικό. Πώς γίνεται Έλληνας υπουργός να αυτοχαρακτηρίζεται φιλέλληνας — δηλαδή ό,τι λέμε για τους ξένους που αγαπούν την Ελλάδα; Η δήλωση κατέληξε να δημιουργεί αμηχανία και ερωτήματα για το επίπεδο της σκέψης πίσω από την πολιτική.
Ο ίδιος υπουργός, στο παρελθόν, έχει δηλώσει:
«Ας με πουν μειοδότη».
«Και νικήσαμε υποχωρώντας» στην κάσο, αλλοιώνοντας μια από τις πιο σκληρές στιγμές της Επανάστασης — όπου δεν υπήρξε υποχώρηση, αλλά θυσία και ολοκαύτωμα.
Το πρόβλημα δεν είναι προσωπικό. Είναι πολιτικό και θεσμικό. Δεν μπορεί να παίζει με την ιστορική μνήμη, ούτε να υποτιμά τη νοημοσύνη των πολιτών με φράσεις επικοινωνιακής εντυπωσιοθηρίας.
Η εξωτερική πολιτική χρειάζεται αξιοπρέπεια, σαφήνεια και συνέπεια — όχι σλόγκαν.
Η Ελλάδα εχει ανάγκη από Έλληνες που στέκονται στο ύψος των περιστάσεων — και το δείχνουν όχι με λέξεις, αλλά με έργο.